¡Huerto y Compostera en mi Cole! Unidad Didáctica

http://www.mapama.gob.es/es/ceneam/recursos/pag-web/huerto-compostera-cole.aspx

¡Huerto y Compostera en mi Cole! Unidad Didáctica Integrada para la implantación del huerto y compostera en el ámbito escolar

¡Huerto y Compostera en mi Cole! Unidad Didáctica Integrada para la implantación del huerto y compostera en el ámbito escolar

PROMOTOR: Diputación de Granada

DIRECCIÓN WEB:  Descargar unidad didáctica

¡Huerto y Compostera en mi Cole! Unidad Didáctica Integrada para la implantación del huerto y compostera en el ámbito escolar es una publicación de la Diputación de Granada, a través de la Red Granadina de Municipios hacia la Sostenibilidad (Red GRAMAS).

Este material pretende servir de guía para la implantación de un huerto y una compostera en un centro educativo, desde el punto de vista didáctico y experimental. Está estructurado en 19 unidades temáticas incluidas en los siguientes grandes bloques de contenidos:

  1. El entorno y su conservación.
  2. Diseño y planificación del huerto.
  3. Implantación del huerto.
  4. Compostaje.
  5. Seguimiento y mantenimiento del huerto.

Se han tenido en cuenta los núcleos temáticos considerados en el currículo básico de la Educación Primaria y Secundaria, indicando la relación de cada unidad con un núcleo temático.

En total se han propuesto más de 48 actividades para trabajar estos contenidos con los alumnos  desde infantil hasta secundaria y abordando desde el conocimiento básico sobre agricultura, fenología y biodiversidad, hasta cómo construir una compostera o tener buenos hábitos posturales a la hora de trabajar en el huerto.

El objetivo último de este documento es facilitar al centro escolar la planificación de su currículo educativo para poder incluir el huerto y el compostaje como un recurso educativo más, integrándolo en los contenidos de las diferentes áreas de conocimiento.

Consultada en Abril de 2017

 

La Rabassa, l’hort hurbà del Temerari

La Rabassa som un col·lectiu obert de persones que, de manera voluntària i autogestionada, gestionem un petit hortet urbà situat a la terrassa de Cal Temerari.

És un projecte que neix de les inquietuds que ens genera el sistema agroalimentari actual, el qual forma part d’un sistema econòmic explotador i depredador que dia a dia destrueix el territori i contamina les relacions entre les persones.

Per tant, i més enllà de la producció d’aliments (la qual és molt limitada perquè l’espai és petit), el nostre objectiu consisteix en crear un espai educatiu, de debat, reflexió, sensibilització i aprenentatge que aporti eines i coneixements necessaris per a la creació d’alternatives agroecològiques, fomentant una pedagogia crítica amb al sistema actual i generadora de noves consciències.

El nom “La Rabassa” prové dels antics Rabassaires, les persones que conreaven la terra amb el contracte anomenat rabassa morta, un contracte que establia un conreu en règim d’arrendament emfitèutic (que no atorgava la propietat de la terra, per la qual s’havia de pagar) i que quedava dissolt quan morien dos terços dels primers ceps de vinya plantats. A Catalunya, l’Unió de Rabassaires sorgí l’any 1922 i fou un sindicat de viticultors no propietaris de la terra que la conreaven, al nostre poble n’existí un grup local. El lligam de Sant Cugat amb el passat Rabassaire vinculat a la vinya el podem trobar encara avui en dia si ens fixem amb el nom de diferents indrets, com “l’arrabassada”, la “Rambla del Celler”, el “Pla del Vinyet”.

II Encuentro de Huertos EcoDidácticos a la UAB fet!

La RUC (Red de Universidades Cultivadas) ha realitzat el seu II Encuentro a la UAB, amb la participació de cada cop més universitats amb horts: Madrid, País Basc, Àvila, Barcelona, Càdiz, Sevilla, Màlaga… No només hi participa gent universitària, sinó altres actors en xarxa també, des de formadors/es en agroecologia a entitats, ONGs, administracions locals…

Gresc@ ha estat el grup organitzador, especialment la Mariona Espinet i la Laura Valdés, també la Laura Calvet, l’Ayub Mouka i el Germán Llerena, i us ho explicarem aviat, quan tinguem més fotos i resums, ha estat ben interessant i… ara la Facultat d’Educació de la UAB té un hort!

Cotacachi! primera fase a “artista del mes”

Ja hem acabat els primers 15 dies a Cotacachi! és la primera fase del viatge i única per a 3 de nosaltres, 2 s’han quedat 15 dies més.

No tenim temps encara d’explicar-vos molt, per lo que hem organitzat una foto/vídeo a cada apartat del blog OSEA perquè amb imatges i els peus de foto us pugueu fer una idea preliminar! És a dir, l’artista del mes de maig és el viatge d’OSEA a Cotacachi.

Volem saludar nous socis i sòcies que s’han apuntat a OSEA durant aquest viatge: Jackeline, catalana, i Sandra, Pablo i Christian d’Equador. ¡Bienvenid@s!

Què hem fet? un resum esquemàtic:

  • trobada amb el grup de docents ASEAC d’educació ambiental, organitzat per UNORCAC
  • taller de formació de monitors/es de campaments per Ñapash Purina per part de MEL (Laures i Berta)
  • hem fet activitats educatives seguint el fil d’unes llavors de carbassa que alumnes de l’escola Turó can Mates han enviat a alumnat de Cotacachi, amb el grup ASEAC
  • intercanvi tècnic amb gent de l’ajuntament
  • col·laboració amb les dones de El Rosal per fer un espai comunitari
  • hem conegut l’impacte de les prospeccions de la mina de coure i molibdè de Junín, Íntag
  • hem conegut i participat del sistema d’eco-turisme comunitari (runa tupari)
  • hem volat 300 metres sobre el riu Íntag, ens ha mossegat un gos una cama i ens hem fet un forat a una altra (per sort, el grup en tenia 10 i eren de persones diferents)

Feu un passeig pel blog i llegiu els peus de pàgina de les fotos i vídeos, mentre tornen les dues companyes que s’hi han quedat i anem preparant una bona exposició!

Artista del mes: viatge d’OSEA a Cotacachi (Equador). La Laura, el Germán, la Laura, la Jackie i la Berta hem fet un viatge per intercanviar amb grups de docents per l’EA (ASEA), joves monitors (Ñapash Purinas), col·laborar amb les dones de El Rosal, conèixer l’ecoturisme comunitari i molt més (de fet, la Jackie i la Berta segueixen allà) de la mà d’UNORCAC i de l’ajuntament de Cotacachi. Seguim així la tradició d’intercanvis que han realitzat associacions, esplais i ajuntament de la nostra ciutat amb aquell indret tan especial de l’Equador.

L’artista del mes d’abril 2017: un projecte per donar veu a la tradició indígena mexicana

Aquest mes d’abril volem fer difusió entre les 119 persones d’OSEA d’un projecte ben important i preciós de recuperació de llegendes i contes indígenes de Mèxic. 68 voces és el projecte creat per la Gabriela Badillo i la productora COMBO, una sèrie de vídeos animats que trobareu al llarg dels diferents apartats d’OSEA. Recullen contes de les diferents tradicions idiomàtiques de Mèxic, 68, tot i que encara està en construcció, ja que la diversitat cultural de Mèxic és enorme.

Per cert, sempre que un país té una diversitat cultural molt gran, coincideix que també té una diversitat biològica excepcional, us havíeu adonat?

Gaudiu dels diferents contes i del projecte 68 voces, 68 corazones!

 

Abril de Huertos Eco-Didácticos a la UAB

El grup GRESC@, amb la Red de Universidades Cultivadas (RUC), ha organitzar el II Encuentro de Huertos Eco-Didácticos, al que et convidem a inscriure‘t i a presentar un pòster perquè serà molt i molt interessant.

Aquí tens el programa. Fixa’t que es farà, al llarg de tres dies, un taller teòric-pràctic de dinamització d’un espai d’hort educatiu real a la UAB.

A continuació veureu que aquesta RUC és reconeguda i ben valorada!:

Nota de Premsa sobre la concessió del 1er Premi de l’OCUD-CRUE 31 de Març 2017

Mariona Espinet Blanch, professora titular del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, coordinadora dels grups LICEC i Gresc@, va rebre el divendres 31 de març 2017 el 1er premi a la millor experiencia publicada de manera inèdita i vinculada a la cooperació universitària pel desenvolupament i l’Agenda 2030 que otorga l’Observatorio de Cooperación Universitaria al Desarrollo (OCUD) de la CRUE Universidades Españolas. El treball premiat es titula “Red Universidades Cultivadas (RUC): Una iniciativa de cooperación entre universidades en torno al uso de huertos ecológicos” i està escrit conjuntament pels membres de la RUC: L. Aragón de la Universidad de Cádiz, M. Eugenio de la Universidad de Valladolid, F. Bravo de la Universidad de Palencia, A. Puente i M. Navarro de la Universidad de Burgos, C. Luccini, P. Espinosa i M. Maíz de la Universidad Católica de Ávila, i B. Martínez de la Universidad Complutense de Madrid. La RUC realitzará el II Encuentro de Huertos Ecodidácticos a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona els propers 26 a 28 d’abril, 2017 en el marc de la Setmana Saludable i Sostenible i el 25è anniversari de la Facultat de Ciències de l’Educació.

L’article premitat es pot baixa a l’adreça: http://www.ocud.es/agenda2030/es/pl28/recursos-universidad-2030/experiencias/id8/articulo-cj-red-universidades-cultivadas-una-iniciativa-de-cooperacion-entre-universidades-en-torno-al-uso-de-huertos-ecologicos.htm

El comunicat de premsa oficial sobre la concesió del premi es pot trobar a: http://www.crue.org/Comunicacion/Noticias/Premios%20OCUD.aspx

Més información sobre la RUC i el II Encuentro de Huertos Ecodidácticos: http://universidadescultivadas.org/ii-encuentro-de-huertos-ecodidacticos/